Ketiapiinin kardiomyopatia ja kardiogeeninen sokki

AkdÄ raportoi 39-vuotiaasta potilaasta, jolle kehittyi vaikea kardiomyopatia ketiapiinihoidon aikana. Koska muut syyt voidaan sulkea pois, tämän tapahtuman täytyy johtua ketiapiinia sisältävästä lääkkeestä. Toistaiseksi ketiapiiniin liittyvistä kardiomyopatioista on raportoitu vain yksittäisinä. Myöskään syy-yhteyttä ei voitu vielä määrittää. Tuotetiedot viittaavat kuitenkin kliinisissä tutkimuksissa saatuihin raportteihin kardiomyopatiasta ja sydänlihastulehduksesta sekä vaikuttavan aineen markkinoille saattamisen jälkeisestä kokemuksesta.

Tapausdokumentaatio

AkdÄ: lle ilmoitettu tapaus koskee 39-vuotiasta potilasta, jota hoidettiin psykoosin vuoksi 800 mg ketiapiinilla päivässä. Ennen hoidon aloittamista sydänsairaudet, joilla oli hyvä vasemman ja oikean sydämen toiminta, vahvistettiin kaikukardiografialla. Vaikea kardiomyopatia kehittyi neljän kuukauden kuluessa. Muiden mahdollisesti kardiotoksisten tai haitallisten aineiden saannista ei ole tietoa.

Ketiapiinihoidon aikana potilaalla esiintyi lisääntynyttä hengenahdistusta. Avohoidon sydämen ultraäänitutkimuksen aikana diagnosoitiin erittäin heikentynyt pumpun toiminta ja lievä perikardiaalinen effuusio. Sairaalan jälkeen naiselle kehittyi ilmeinen kardiogeeninen sokki (sokki-indeksi 1,5; NT-pro-BNP 14,834 ng / l). MRI: n ja sepelvaltimoaniografian avulla mahdollinen syy-tulehduksellinen kardiomyopatia, ei-tiivistyvä kardiomyopatia (NCCM), sydänlihaksen varastointitauti ja ahtauttava CHD suljettiin pois. Vasemman kammion sydänlihasbiopsiat eivät osoittaneet akuutin tai kroonisen tulehdusreaktion tai kardiotrooppisten virusten aiheuttamaa infektiota.

Palautuvat oireet hoidon vaihtamisen jälkeen

Kun ketiapiinia oli pidettävä kardiogeenisten löydösten syynä, antipsykoottinen hoito vaihdettiin aripipratsoliin. Lisäksi sydämen vajaatoimintaa hoidettiin lääkkeillä, juomisen määrää rajoitettiin ja fyysinen lepo määrättiin. Potilas sai defibrillaattoriliivin ensisijaisena profylaktisena aineena.

Nämä toimenpiteet johtivat oireiden vähenemiseen, kaikukardiografiset havainnot paranivat ja laboratorioparametri NT-pro-BNP laski. Kuuden kuukauden kuluttua vasemman kammion toiminta palautui eikä potilas tarvinnut enää lääkitystä sydänlihaksen vahvistamiseksi. Oireeton sydämen vajaatoiminta (NYHA I), jonka normaalin ejektiofraktio oli 57 prosenttia, dokumentoitiin lopullisena tilana.

Ketiapiini

Ketiapiini kuuluu toisen sukupolven psykoosilääkkeiden (SGA) ryhmään.Vaikuttava aine on kemiallisesti sukua trisyklisille psykoosilääkkeille klotsapiinille ja olantsapiinille. Ketiapiini on hyväksytty skitsofrenian hoitoon ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön vaikeiden maanisten ja masennusjaksojen hoitoon ja uusiutumisen ehkäisyyn. Ylläpitohoidon suositeltu päivittäinen annos on käyttöaiheesta riippuen 150–800 mg. Saksassa ketiapiini on yleisimmin määrätty psykoosilääke.

Yleisiä haittavaikutuksia ovat uneliaisuus, huimaus, päänsärky, suun kuivuminen, painonnousu, seerumin kokonaiskolesteroli- ja triglyseridipitoisuuden nousu, hemoglobiinipitoisuuden lasku ja ekstrapyramidaalioireet. Kardiovaskulaarisiin haittavaikutuksiin kuuluvat brady ja takykardiat, sydämentykytys, QT-ajan pidentyminen, ortostaattinen hypotensio ja laskimotromboembolia. Vieroitusoireet ovat mahdollisia hoidon lopettamisen yhteydessä.

Harkitse lääkkeisiin liittyvää kardiomyopatiaa differentiaalidiagnoosina

Tällä hetkellä julkaistu tapaus vahvistaa, että sydämen vajaatoiminnalle tyypillisiä oireita voi ilmetä ketiapiinihoidon aikana. Vaikka lääkkeisiin liittyvä dilatoitu kardiomyopatia, jolla on rajoitettu systolinen vasemman kammion ejektiofraktio ja oireenmukainen sydämen vajaatoiminta, on harvinaista, sen tulisi olla läsnä lääketieteellisessä tarkkailukohdassa differentiaalidiagnoosina ja se olisi varmistettava tarvittaessa varhaisessa vaiheessa. Tyypillisiä oireita ovat hengenahdistus, liikunnan rajoitus ja perifeerinen turvotus. Epäillyistä tapauksista tulee ilmoittaa myös AkdÄ: lle.

!-- GDPR -->